KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Het was weer ouwerwets druk, ouwerwets gezellig én ouwerwets spannend bij de sidecars bij MCLB gisteren, en dat belooft alvast voor het vervolg van het seizoen 2024. Tweeëntwintig driewielers verschenen achter het starthek ,een aantal dat de indeling in een A-categorie en een B-categorie zéker rechtvaardigt . En bovendien was het peloton nog niet eens compleet gisteren in Aalter !
De eerste manche was een kolfje naar de hand van een herboren Junior Verhelst, geassisteerd door good old Dagwin Sabbe. De B-kampioenen van vorig jaar , Van Malderen-Kramar gaven weinig toe , en strandden op slechts acht seconden van de winnaars. Even verderop bolden de – eveneens herboren – Bert Soetaert én de A—kampioen van vorig jaar, Yens Delmotte over de meet. Gastrijders S. Wisselink en N. Debruyne volgden een minuut later als vijfde, voor K. Van Grembergen – N. Hoste en de eerste B-rijders R. De Ceuninck en K. Hoste.
In het Zwitserse Wohlen zijn ze gek van motorcross. Maar liefst twaalfduizend toeschouwers kwamen het afgelopen weekend opdagen om er de eerste race om het IMBA-kampioenschap 2024 te aanschouwen, waarvoor tweeëntwintig sidecarteams het inschrijvingsblad tekenden. Geen Belgen aan de start van het nieuwe IMBA-seizoen, wat waarschijnlijk nog nooit eerder gebeurd is. De reden hiervoor is , euh , vrij simpel . Er waren weliswaar enkele Belgische equipes die graag naar Wohlen wilden afreizen voor deze IMBA-race, maar dan moet je over een VMCF-licentie beschikken , aangezien VMCF de Belgische federatie is die is aangesloten bij IMBA. Echter, VMCF heeft dit jaar - voor ’t eerst trouwens - geen sidecars meer op genomen in hun programma, wegens . . . te weinig interesse van rijderszijde. En dus kunnen er dit jaar geen Belgische zijspanrijders deelnemen aan de IMBA-competitie. Logisch, toch ?
De lokale Marco Heinzer die voor de gelegenheid de vijftigjarige Meinrad Schelbert nog es had opgetrommeld als bijrijder, liet het niet aan zijn hart komen en schreef in Wohlen alle drie de manches op zijn naam.
Nadat ze een paar weken terug al de openingsrace om het Frans kampioenschap in Illats wisten te winnen, en Paaszaterdag de openingswedstrijd om het Nederlands kampioenschap in Oldebroek naar hun hand zetten, hield de Lielbardis-tweeling – onderweg huiswaarts naar Letland – op Paasmaandag ook nog es halt in het Duitse Hänchen waar het Duits kampioenschap zijspancross 2024 op gang werd getrapt. En ook dààr wisten de Lielbardisen via een dubbele reekszege – telkens met ruim veertig seconden voorsprong - de overwinning naar zich toe te halen, voor de broers Weinmann (drie en twee in de heats) die duidelijk blijven progressie maken, en Peter-Hoffmann (vier en drie). Titelverdediger Tim Prümmer werd in de openingsheat tweede na de Letse wonderboys , maar viel in de herneming al vroeg uit In Hänchen kwamen twintig teams aan de start.
In het Franse Chinon werd op de a-typische Franse baan, de tweede proef om het Frans kampioenschap verreden . Met tweeëndertig teams was het startveld er volzet. Davy Sanders,die de knepen van het vak leerde op de hobbelige MCLB-circuits, voelde zich duidelijk thuis in Chinon, maar kreeg af te rekenen met flink wat onvoorziene hindernissen onderweg.
Onze Nederlandse fotograaf én zijspankenner bij uitstek, Jaap Oostermann ,was amper bekomen van de boekvoorstelling van het overigens schitterende boek 'Bart Notten , zijspanlegende met vlag en klompen' ,in Hengelo, of daar wenkte reeds de volgende zijspancross opdracht : Lekkere foto's gaan schieten op Paaszaterdag in Oldebroek, waar de tweede wedstrijd om het Open Nederlands kampioenschap plaats vond. De piepjonge Letse broers Lielbardis gingen er eerder onverwacht,met de dagzege lopen, voor de twee titelkandidaten Hermans - vd Bogaart en Keuben - Rietman. Fotograaf Jaap keerde huiswaarts met een karrevracht haarscherpe actie - en andere foto's van Oldebroek,en die zijn te aanschouwen bij de gele knop 'Lees meer'. Enjoy it !
Zesendertig teams hadden zich aangemeld in de categorieën Nationalen en Inters, en dat zorgde opnieuw voor de nodige drukte in de tijdstrainingen op het overigens perfecte geprepareerde circuit in Oldebroek. Of wat had je verwacht ? Wijers-van Hal pakten verrassend de pole-position voor Van Werven-vd Wiel en de goed op dreef zijnde broers Leferink. De Cock-Mans waren onze snelste landgenoten op plek tien,voor Keuben-Rietman (12de) en favorieten Hermans-vd Bogaart (13de). De Letse broers Lielbardis (16de) , moesten zelfs vanaf de tweede rij starten !
Tim Prümmer is met zijn Franse bijrijder Rodolphe Lebreton het snelstarten duidelijk nog niet verleerd ,maar dié uitgangspositie blijven vasthouden in een zware zandbak als Oldebroek, was voor de snelle Duitser uiteraard onbegonnen werk. Na enkele ronden namen de Britten Wilkinson-Millard de kop over van Prümmer, en een paar ronden later waren het de Leferink-brothers die waren door gestoten naar de leidersplaats. Met nog een goeie vijf minuten te gaan kregen we met Keuben-Rietman de vierde koplopers van de dag,en dit keer was het de goeie keer. Voor de Leferink-broers was de slotfase bijzonder zuur : Een grote steen blokkeerde het voorwiel waardoor finishen finaal nog onmogelijk bleek. De tweede plek na winnaar Justin Keuben ging naar de Letse broers Lielbardis die zich op kousevoeten vanaf de tweede startrij een weg naar voor hadden gebaand, en finishten aan het achterwiel van winnaars Keuben & Rietman.
Tijdens het lange paasweekend ontwaakt de zijspancross sport zoetjesaan uit zijn winterslaap. Op het legendarische circuit de Bargen, in het Nederlandse Oldebroek (ietsje ten zuidwesten van Zwolle) wordt op Paaszaterdag de tweede race om het Open Nederlands kampioenschap verreden. K. Hermans – B.vd Bogaart voeren na één wedstrijd de ranking aan,op de hielen gevolgd door J. Keuben – D.Rietman. De broers Leferink, een geprikkelde Van Werven-van de Wiel en Wijers-van Hal zijn de lokale challengers van dienst. Van buitenlandse zijde wordt het meeste weerwerk verwacht van het Duitse koppel Prümmer – Lebreton, de Britse kampioenen Wilkinson – Millard en onze landgenoten D. Sanders – J. Steegmans. Voorlopig nog geen wereldkampioenen Vanluchene-Janssens aan de start, die wegens onvoorziene familiale gebeurtenissen moesten afzeggen voor deze race. Het tijdschema voor deze wedstrijd vindt u bij de gele knop ‘Extra’ .
In eigen land wordt er op zondag gezijspancrosst in het Oostvlaamse Evergem ,op een boogscheut van het spaarbekken,tussen Evergem en Ertvelde. GPS : Ovaal van Wippelgem,9940 Evergem. MCLB is de enige Belgische federatie die nog een zijspancrosscompetitie organiseert. Wie er aan de start zal verschijnen is koffiedik kijken. De organisatie is er in handen van het MB-team met hun drijvende kracht Mario Van Laere.
Bart Notten, de Nederlandse levende zijspancrosslegende kreeg gisteravond in het Gelderse Hengelo, in het bijzijn van vrienden en familie en vele genodigden, de eer toegemeten die een kampioen van zijn kaliber verdient : De voorstelling van hét boek, dat terugblikt op de rijke sportieve carrière van B. Notten, zowel voor als nà zijn actieve zijspansportcarrière. Inderdaad ,want ook nadat Bart Notten gestopt was met de internationale zijspancrosscompetitie ,liet het sidecarcross virus Notten niet los. Samen met enkele andere enthousiastelingen stampte Bart Notten het project Kids & Sidecars uit de grond , waarvan we heden ten dage de resultaten kunnen aanschouwen in het wereldkampioenschap zijspancross : Zowel de Nederlanders Koen Hermans als Justin Keuben,als de Letse Lielbardis-broers en de Franse Prunier-broers – momenteel allen toppers in het WK – leerden in het Kids & Sidecars project de eerste kneepjes van het vak.
De inmiddels achtenzeventigjarige Bart Notten ,kwam als co-piloot voor ‘t eerst in the picture in het internationale peloton ,op Pinkstermaandag 1971 tijdens de traditionele internationale zijspancross in Zaltbommel, alwaar Notten als invaller bij de Duitse rijder H. Simon,meteen een tweede plaats liet optekenen.
De winterslaap is duidelijk nog niet voorbij in zijspancrossland. In Stekene gisteren, op een ten allen tijde vlot ,weliswaar zwaar, berijdbaar circuit kwamen slechts elf equipes opdagen voor de seizoensopener. Joeri van Malderen , de kampioen in de B-klasse van vorig jaar,wil dit jaar ook mee zijn stempel drukken op de strijd om de knikkers in de A-categorie, en is – samen met co-piloot Toni Kramar ,in Stekene alvast goed begonnen aan zijn missie. Van Malderen en Kramar wonnen vlot de beide manches. Gastrijders Van der Schraelen- Hereygers werden in de openingsheat tweede,maar vielen in de herneming al vroeg weg voorin. De regerende MCLB-kampioenen Delmotte-Valcke namen meteen de rol van challenger over en kwamen,nadat koplopers Van Malderen en Kramar even een foutje maakten,,nog aardig dichtbij in de slotfase van heat twee. Dagzege aldus voor Van Malderen-Kramar,die vol zelfvertrouwen kunnen uitkijken naar het vervolg van het seizoen. Delmotte-Valcke werden tweede, K. van de Plas en K. Spannenburg zagen hun verre verplaatsing naar de MCLB-wedstrijd beloond met een derde plek overall.
De tijd dat het motorcross seizoen moést en zoù van start gaan begin februari, ligt al een tijdje achter ons. En daar is eigenlijk niks mis mee, aangezien er zo vroeg op ‘t seizoen vaak meer wedstrijden werden afgelast dan er effectief verreden werden. Op dat vlak heeft MCLB het dus duidelijk bij het rechte eind.
Ook de tijd dat je in België wekelijks bij drie federaties – lees op drie locaties - terecht kon om er competitief te gaan zijspancrossen, is sedert dit jaar voltooid verleden tijd. De federaties uit oostelijk België,VLM en VMCF ,besloten afgelopen winter om zijspancrosswedstrijden definitief van het programma te schrappen. Wegens . . . gebrek aan deelnemers. Een spook dat vooralsnog bij MCLB nog niet meteen de kop opsteekt. Gelukkig maar. Toch zal ook hier de komende jaren nood zijn aan vers bloed om deze motorsport discipline op waardige wijze in leven te houden.
Voor 2024 zijn de voortekenen vooralsnog gunstig,en kunnen we – als alle omstandigheden mee zitten – een top zijspancrossjaar verwachten, zoals in de goeie ouwe tijd , toen de toeschouwers langs de omloop bleven tot de laatste minuut, om vooral niks van het geboden spektakel te missen. De ingrediënten zijn in elk geval beschikbaar :
Een voorzichtig lentezonnetje zorgde voor een heerlijk motorcrossdagje in Oss gisteren, waar meteen bleek dat Koen Hermans en Ben van den Bogaart de winterslaap al volledig verteerd hebben ,en paraat zijn om er in te vliegen in 2024. Er rest dan ook een zware druk op hun schouders : Samen met Justin Keuben en Dion Rietman zijn zij dé mannen bij uitstek die opgezadeld zitten met de zware Nederlandse zijspancross-erfenis die Daniël Willemsen en Etienne Bax hebben achter gelaten. Beide equipes lijken zich daar erg goed bewust van,want in alle twee de manches zaten zij van meetafaan vooraan , en lieten duidelijk zien dat zij dé nieuwe nummers één en twee zijn in Nederland. Hermans en vd Bogaart wonnen twee keer, Keuben en Rietman werden twee keer tweede. Ook de jonge broers Leferink waren al meteen paraat,konden lang gelijke tred houden met de beide koplopers, en werden onbedreigd twee keer derde.
Het Duits-Franse koppel Prümmer-Lebreton hield – op ruime afstand van de drie Nederlandse zandhazen weliswaar - de buitenlandse eer hoog. Stephan Wijers en Hantje van Hal werden via een niet onaardige vijfde en negende plaats, vijfde overall. Het ‘linkse’ gevaar bleef , o.a. door valpartijen en slechte starts – uit in Oss. D. Foden en R. Humphrey waren de beste averechtsen in Oss op plek zes.
De Inters (ONK rijders) en de Nationalen (NK-rijders) werden overigens samen gevoegd en reden gezamenlijk hun beide manches, wat een startveld van maar liefst veertig (!) sidecars achter het starthek bracht.